Dar
Dar může mít formu jak peněžních prostředků, tak formu movité věci, tak i věci nemovité, či jiného majetkového prospěchu (např. majetková
autorská práva). Obdarovaný za dar dárci neplatí žádné peníze, ani za poskytnutí daru neposkytuje dárci protiplnění. V darovací smlouvě se
však může uvést účel využití daru. Darem rozumíme bezplatný převod majetku na základě darovací smlouvy.
Dárce – fyzická osoba
Dárce – fyzická osoba (podnikatel s přiděleným identifikačním číslem nebo zaměstnanec) může odečíst hodnotu daru ze svého základu pro výpočet daně, pokud celková hodnota darů v daném roce je větší než 2% základu daně poplatníka nebo činí alespoň 1 000 Kč. Podle novely zákona o daních z příjmů, schválené v lednu 2021, si lze odečíst až 30 % ze základu daně. Zaměstnanci, jimž zaměstnavatel zpracovává roční zúčtování daně, předkládají potvrzení o poskytnutí daru své mzdové účtárně jednou ročně, nejpozději do 15. 2. následujícího roku.
Podnikatelé uplatní odpočet darů z daní při zpracování svého daňového přiznání. Obdobně uplatní odpočet daru zaměstnanci, kteří podávají
vlastní daňové přiznání.
Dárce – právnická osoba
Dárce – právnická osoba má nárok na odčitatelnou položku, pokud hodnota daru činí alespoň 2 000 Kč. I tady si lze podle letošní novelizace v
úhrnu odečíst až 30 % ze základu daně. Pokud je dárce plátcem DPH a poskytuje věcný dar, je nutné odvést DPH z hodnoty daru.
Sponzorský příspěvek
Sponzorským příspěvkem se rozumí příspěvek poskytnutý s cílem podporovat výrobu nebo prodej zboží, poskytování služeb nebo jiné výkony sponzora. Za poskytnutí sponzorského příspěvku sponzor v převážné většině případů požaduje určité protiplnění. Nejčastěji propagaci v přesně sjednaném rozsahu a přesně sjednaným způsobem. Takovou formou propagace sponzora, ke které se příjemce může zavázat, může být třeba uvedení názvu sponzora v materiálech příjemce (například na webových stránkách příjemce, na propagačních materiálech příjemce)či v rámci prezentace sponzorů na tiskové konferenci apod. Sponzorování, může probíhat na základě tzv. reklamních smluv nebo smluv o poskytnutí sponzorského příspěvku či smluv obdobných, často například na základě smlouvy o spolupráci.
Daňový pohled na sponzoring
Sponzoring je běžnou službou, a tak je třeba na něj i z pohledu daňového nazírat. Firma, která platí např. za reklamní plochu, tak je pro firmu
výdaj (náklad) na reklamu běžným provozním daňově uznatelným nákladem.